A leeső vajas kenyér esete

Vajas kenyér, mint SEO eszköz

Ismerik a 3 másodperces szabályt? "Ha a földre esik egy szelet kenyér, azt 3 másodpercen belül felvehetjük és nyugodtan ehetjük tovább, mert ennyi idő alatt a kórokozók nem fertőzik meg azt." Bevallom, már gyerekkoromban sem nagyon hittem ebben, hogy a bacilusok mérik az időt, hogy "na, letelt már az a három másodperc? Mehetünk most már végre arra a vajas kenyérre?". Hm, valóban úgy tűnik, hogy a vajas kenyérnél nincs, nem is működik a 3 másodperces szabály. Működik viszont a weboldalak látogatóinál, na persze teljesen máshogy, mint azt a vajas kenyérrel történik.

A böngésző felhasználó ugyanis - mivel ideje kevés, az internet pedig végeláthatatlan hasznos és haszontalan információt kinál - nagyon gyorsan dönt arról, hogy az az oldal - esetünkben a mi weboldalunk - érdekli-e, érti-e, és szimpatikus-e a számára a látott tartalom.

Vajas kenyér, mint SEO eszköz

Van 7 másodperce?

A weboldal látogatónk megnyitja az oldalunkat. Már ez is kritikus pont. Ha egy lassú szerveren üzemeltetett, rengeteg nagy képpel rendelkező "túlsúlyos" weboldalunk van, előfordulhat, hogy több másodpercet is kell várni az oldal betöltésére.

Ezzel úgy 10-15 évvel ezelőtt nem volt semmi baj, emlékszem, "fütyülős" modemmel csatlakoztam a netre, beírtam a címsorba a kedvenc híroldalam címét, aztán elmentem szendvicset készíteni. Mire elkészültem vele, a weblap is betöltődött.

Azóta viszont eltelt egy fél emberöltő, egyre több az információ, amit szűrni kell, nem fecséreljük az időnket olyanra, ami nem érdekel, vagy relatíve sokat kell rá várni. Ezért a látogató is takarékoskodik az idejével. 

 

Megnyitok egy weboldalt.

Az ember 3-5 másodperc alatt eldönti, hogy érti-e egyáltalán az oldalon lévő információkat. Nem 1-2 perc. 3-5   m á s o d p e r c . 

További 3-5 másodperc az, amíg meg kell győzzük arról, hogy hasznos információt talál az oldalon. Érdemes tehát a "Cégünk 2000 óta van a piacon. Számos és jelentős volatilitású innovációban érdekelt." szövegezés kerülése. Ha lehet, fogalmazzunk mindenki számára érthetően. Sőt. 

 

Keltsük fel a figyelmet

ahelyett, hogy belecsapnánk a lecsóba.

A látogatóban -tudat alatt, vagy tudatosan, de- nagyjából a következők fogalmazódnak meg:

 

Miről szól ez a weboldal?

Fontos a megjelenés, a logó, néhány menüpont, és 1-2 banner vagy slider, amiből kiszűrhető, hogy mit találok az oldalon.

Számos megtévesztő, vagy a Google találati listában megjelenő oldalról kiderül, hogy nem az, amit vártunk, ami minket érdekel. Ha mégis érdekel, maradok.

 

Értem?

Hiába a témáról szól az oldal, ha nyit egy jó 600 karakteres cégtörténettel, ami a cégvezetést leszámítva keveseket érdekel, már kattintok is tovább. El, el innen!

Ugyanerre számíthatunk, ha ugyan magyar nyelven, de valamiért mégis érthetetlen az írás. Esetleg zene szól, vagy valamilyen más "hasznos" figyelem-elterelési művelet zajlik.

 

Fogd a kezem és vezess!

A többség szereti az egyértelmű helyzeteket. Úgy a valódi életben, mint a weboldalon egyaránt.

-Jó estét kívánok, vacsorázni szeretnék.

-Jó estét, ez az asztal megfelelő?

-Igen, köszönöm. 

-Tessék az étlap. Hozhatok vacsora előtt italt?

-Legyen szíves, egy pohár ásványvizet.

... és így tovább. 

Jobban szeretünk így betérni egy étterembe, mint bemenni oda, ahol nem fogad senki, aztán keresni a pincért, satöbbi.

A látogató ugyancsak hasonló helyzetben van. Ha meglátogatok egy webhelyet, szeretem, ha egyértelmű dolgokat találok, esetleg segítséget az információ-halmazban, hogy ha vásárolnék, akkor mi a teendő. 

 

Vezessük

tehát a látogatóinkat, mint a jó pincér. Ne tolakodóan, de mindig adjunk iránymutatást, mit lehet tennie, ha vásárolni van kedve, mit kell tennie, ha kérdése van, stb.

 

Kontroll

mindig szükséges. Teszteljünk!

Kérjük meg ismerőseinket, hogy vessenek rá néhány pillantást - mondjuk 10 másodpercet- az oldalra, és milyen benyomásaik lettek ez idő alatt.

Ez lehet ugyanis a kulcs a sikeres honlap működéséhez.

 

Értékelés: 
Átlag: 5 (1 szavazat)